keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Kauneuskeskiviikko (vinkkejä kauneudenhoitoon!)



Niin kuin eilen viimeksi puhuinkin, koeviikot tarkoittaa mulle entistä enemmän vapaa-aikaa. Tämä tarkoittaa samalla myös enemmän aikaa itsensä hemmotteluun ja kauneudenhoitoon. Eilen illalla väsynyt minä siirsi iltasuihkun suosiolla seuraavaan aamupäivään. Ja niin mä heräsin aamulla, lähdin kokeeseen, tulin kotiin ja kahdeltatoista olinkin jo suihkussa. Kerrankin sain viettää ihan rauhassa ihanat neljäkymmentä minuuttia kuuman vesisateen alla, kun ei Nukkumatti ollut kolkuttelemassa tai muuten vaan kiire nukkumaan.


Musta tuntuu aivan naurettavalta jakaa muille kauneudenhoitovinkkejä, mutta tässä mä oon! Ehkä nämä eivät niinkään ole vinkkejä kuin rutiineja ja tapoja, jotka nyt jaan teille. Ottakaa omiksenne, jos tuntuu siltä! Ja monet näistä "vinkeistä" olen itsekin bongannut muualta, mutta jotkut tulee multa taas ihan luonnostaan.


HIUKSET




1. ÄLÄ PESE HIUKSIASI JOKA PÄIVÄ. Ihan oikeasti, en ymmärrä teitä, jotka niin tekee. Mä en jaksaisi, en ehtisi enkä näe sille mitään syytä ainakaan itseni kohdalla. Toki, jos urheilee tai muuten hikoilee paljon niin siitä vaan. Itse pesen hiukset 2-3 kertaa viikossa, eli noin kahden, kolmen päivän välein. Joskus saattaa mennä pitempikin väli. Mä siis todellakin pesen hiukset vasta, kun ne ovat likaiset. Ethän sä puhtaita farkkujakaan suoraan heitä pesuun!


2. JÄTÄ SE HARJA KERRANKIN KOTIIN. Jos sä koet tarpeelliseksi pestä ne pääkarvasi joka päivä, tässä saattaa olla syy siihen. Se alituinen harjaaminen paitsi saa sun hiukset entistä takumpaan, siirtyy sun päänahan rasvat (joo, sun pää on rasvainen!) sun hiuksiin koko niiden pituudelta, saaden ne näyttämään likaisemmilta. Tästä syystä on myös hyvä


3. HARJATA HIUKSET ENNEN PESUA. Mä olen tehnyt näin aina, jo kauan ennen kuin kuulin ton rasvaselityksen. Sen mukaan ne hiukset on helpompi pestä, kun se rasva on levittynyt koko päähän. Mulla se syy on yksinkertaisesti se, että takkuisia hiuksia on törkeän vaikea pestä!


4. Pesun jälkeen HUUHTELE HIUKSET KYLMÄLLÄ VEDELLÄ. Kuuma vesi ja shampoo avaa hiukset, kylmä vesi ja hoitoaine sulkee. Tätä vaihetta en koskaan unohda, hiukset näyttää paljon paremmalta ja terveemmiltä!


5. Itsestäänselvyyshän on myös se, että VÄRJÄÄMINEN TUHOAA HIUSTA. Mä oon muutaman vuoden jo värjäillyt hiuksiani, mutta olen laittanut pelkkiä raitoja kerran pari vuodessa. Toisaalta, mun hiukset ovat liian hyväkuntoiset ollakseen väriaineiden vaikutuspiirissä, eikä esimerkiksi KC:n värinaamiot mun hiuksiin pahemmin tehoa. Mutta tämäkin on omanlainen noidankehänsä, mun hiukset ovat hyvässä kunnossa, koska en värjää, ja väriaineet eivät tartu, koska hiukseni ovat niin hyvässä kunnossa.


VARTALO


6. RASVAA. Rasvaa. Rasvaaaaaaaa. Itse olen tässä vähän laiska, mutta todellakin kannattaa! Tuskin tarvitsee perustella :D


7. SUIHKUSSA EI TARVITSE KÄYDÄ JOKA PÄIVÄ, sekin kuivattaa ihoa. Joka toinen päivä riittää aivan mainiosti!


8. Jos hyllystä ei löydy sheivausvaahtoja sun muita sellaisia, LEVITÄ IHOLLE HOITOAINETTA ENNEN SHEIVAUSTA. Se liukastaa ihon pintaa, höylä liukuu paremmin eikä satu/haavoita. Muista myös kuorinta ennen sheivausta ja kylmällä vedellä huuhtelu sen jälkeen! :)


9. Jos ei ole pakko meikata, niin ÄLÄ MEIKKAA ja anna ihon levätä. Ei esimerkiksi ole maailmanloppu käydä kaupassa, mennä kouluun tai edes nähdä kavereita ilman sitä pakkelikerrosta. Itse en nykyään meikkaa lähes koskaan, sillä en vain jaksa. Ja on niin ihastuttavan helppoa, kun voi huoletta hieroa kutisevia silmiä tai mennä suoraan nukkumaan naamaa pesemättä (joka tosin kannattaa aika ajoin, vaikkei naamassa meikkiä olisikaan).


KYNNET


Samalla tuli pitkästä aikaa lakattua myös kynnet ihanilla Kaislan antamilla kynsilakoilla (joku taisi käydä vähän lukaisemassa mun blogia)! Rakastan kynsilakkoja, ja tykkäänkin tehdä erilaisia kuvia ja kuvioita kynsiini. Kuitenkin tässäkin laiskuus ja ajanpuute voittaa, ja useimmiten kynteni ovat täysin värittömät ja lakattomat. Kuitenkin kun lakkaan, on mulla siihenkin pari niksiä!

 

10. Lakkauksen jälkeen LIOTA KYNSIÄSI KYLMÄSSÄ VEDESSÄ. Itse esimerkiksi täytän ison juomalasin kylmällä vedellä ja tungen sormenpääni sinne lepäilemään. Nopeuttaa lakan kuivumista!


11. ANNA KYNSIESI LEVÄTÄ. Jos kyntesi lohkeilevat ja menevät huonoon kuntoon lakan alla, ota suosiolla lakat pois ja anna kynsiesi olla luonnontilassa muutaman päivän. Muista aina myös käyttää ALUSLAKKAA, suojaa kynttä huomattavasti!


Oliko näistä mitään hyötyä, vai tiesittekö kaiken jo etukäteen? Otatteko mitään näistä käyttöön? Mitä kauneudenhoitokikkoja teillä on käytössä?

5 kommenttia:

  1. ongelma on et mun hiukset näyttää rasvaselt jo päivän jälkeen..
    harjaan kyl hiukset yleensä ennen suihkuu mut pitäs muistaa kyl toi kylmällä vedellä huuhtelu!
    Oon kyllä eri mieltä tosta suihkujutusta, tosin itse urheilen paljon treenit 4 kertaa viikos ja päälle omat lihaskunnot ja lenkit. Muutenki mul on likanen olo vaikken liikkuis jos en käy joka päivä suihkus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu niinkuin sanoinkin, että toki on eri asia jos liikkuu paljon tai muuten hikoilee enemmän! :) ja onhan toki geeneistäkin kiinni, mutta sitä lähdin vain tässä sanomaan että yleisesti ottaen ei ole niin suuri juttu, jos yhdeltä päivältä jää suihku välistä. Ei ne sun kaverit sitä sun hajusta huomaa :D

      Poista
  2. No kyllä sen haistaa kun ei oo peseydytty ja dödöt unohtunu... kyllä yhen päivän voi jättää väliin mut se on maksimi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai yksilöllistä, mutta veikkaanpa että ainoa joka sen huomaa, on henkilö itse. Tuskinpa sitä muut tulevat huomauttelemaan, että etpäs tainnut eilen käydä suihkussa, kun tolta haiset! Ja vaatteissahan se hiki yleensä haisee, ei sussa. Eli jos vaihdat puhtaat vaatteet päälle niin eihän kukaan huomaa mitään :D

      Poista
  3. hiusvärinaamiot ei tartu mihinkään värjäämättömän hiukseen, kun hiussuomut on silloin kiinni... se ei siis johdu sum hiusten hyväkuntoisuudesta vaan siitä, että niissä ei oo kiinnitysaineita jotka menis värjäämättömän (tai vain raidoitetun) hiussen läpi :) tummat värit ei myöskään tuhoa hiusta, mutta niissä on myrkkyjä, jotka on pahoja päänahalle. vaaleat vetyperoksidivärit on vaalennuksia, jotka taas tuhoaa hiusta. värjääminen ei siis välttämättä tuhoa hiusta, mut eihän se hyvää tee kummiskaan :p

    VastaaPoista