maanantai 30. lokakuuta 2017

Otetaan hetki hyvälle musiikille

Mä olen maailman huonoin tulkitsemaan minkäänlaista kaunokirjallista tai runollista tekstiä, jossa on jotain piilotettuja merkityksiä. Tai ei niiden tarvitse edes olla niin piilotettuja. Ellei biisissä sanota suoraan, että hauki on kala, se menee multa todennäköisimmin ohi enkä jää sitä sen enempää pohtimaan, ellen sitten jostain ole lukenut tai kuullut biisin tarkempaa taustatarinaa. Poimin biiseistä mun mielestä hienoja lausahduksia ja parin fraasin perusteella muodostan alitajuisesti omia käsityksiä, jotka saattaa olla jossain siellä suunnilla tai ihan toisessa suunnassa. Mä vaan laulelen, osaan sanat ulkoa mutten osaa jäädä niitä kuuntelemaan.


Joskus sitä kuitenkin jaksaa uppoutua vähän paremmin. Tai joku yksi lause nousee esiin eri tavalla kuin ennen. Ja siitä aukeaa ihan uudet maailmat.

Otetaan yhdeksi esimerkiksi Billy Talent, iki-ihana Billy Talent. Aina se on ollut mulle selvää, että siinä on bändi, jolla on kertakaikkisen upeat tekstit, ja nyt se on alkanut mulla tulla entistäkin selvemmäksi. Ennen olen fanittanut näitä hieman (mulle) selkeämpiä tapauksia kuten White Sparrowsia, Surprise Surprisea tai Devil in a Midnight Massia juuri tekstiensä puolesta (ei sillä, on noi kaikin puolin muutenkin aivan mahtavia tapauksia). Mutta juuri tämän mun aikaisemman pohdinnan jälkeen mulle on noussut ihan uusia lemppareita juuri niiden kerrassaan nerokkaiden tarinoiden takia. Tähän tekstiin innoitti erityisesti Standing in the Rain, jolle en koskaan sen kummemmin ole ajatuksia uhrannut. Mutta gosh mitä sieltäkin paljastui, kun kerrankin otti ne lyricsit nenänsä eteen ja luki sanat läpi ajatuksen kanssa.


Seuraavaksi mun käsittelyyn putosi (eli Spotify alkoi soittaa) Evanescencen Even In Death. Siis apua. Tässä tosin tarvitsin jo sen verran apuja, että lueskelin mahdollisia tulkintoja songmeanings.comista. Juu, ei sitä voi tietää mikä tulkinta on se "oikea" vaikka siellä niin vannottaisiin. Mutta ai että kun sai taas mua ajattelemaan tota biisiä ihan uudella tavalla.

Tällaiset biisit, tällaiset tekstit inspiroi mua ihan hirveästi. Erilaiset, oudot, tai jopa hieman karmivat tarinat. Saa mut haluamaan luomaan, antaa mulle aina vaan uusia ideoita ja näkökulmia. Tää on taidetta parhaimmillaan.


Mä en tiedä onko tässä mun tekstissä mitään järkeä, toistelenko liikaa tai olenko edes vähän ymmärrettävästi saanut sanotuksi mitä oli tarkoitus. Mutta pähkinänkuoressa: musiikki on upeaa. Tarinat musiikin taustalla ovat upeita. Songmeanings.com on ystävä, tai ainakin hyvää viihdettä. Niin, ei mulla muuta. Musiikki on ihana asia.

Seuraa Facebookissa, Instagramissa (sannalovesfood), YouTubessa ja Snapchatissa (sannapannari)

3 kommenttia:

  1. Mä tykkään niin paljon sun tavasta otsikoida! Ne on aina niin kivoja ja kiinnostavia, että tekee heti mieli klikata lukemaan sun postaukset. Tarinat kappaleen sanoituksien takaa ovat kyllä tosi kiinnostavia. Täytyypä tutustua tuohon linkkaamaasi sivuun tarkemmin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi vitsi mikä kommentti, kiitos tosi paljon! Ihanaa kun tuntuu ettei kukaan oikeasti niihin otsikoihin kiinnitä huomiota, vaikka ne itelle onkin niin tärkeä asia <3

      Poista
  2. Hei tosi hyvä teksti! mua kiinnostaa sikana kaikkien biisien lyricsit ja tää on yks mun suosikki biiseistä: https://www.google.fi/amp/s/www.musixmatch.com/lyrics/Stam1na/Kuoliaaksi-Ruoskitut-Hevoset/amp haluisin tietää mitä sä ajattelet noista sanoista? :)

    VastaaPoista